الكل و شراب بطور شگفت انگيزي بر مغز و اعصاب تأثير مي گذارد و باعث اختلال در كار آن ها و التهاب بخش هاي مختلف آن مي گردد. علاوه بر اعصاب، بيماري هاي گوارشي چندي از قبيل خراش غشاهاي مخاطي دهان و حلق، التهاب مري، سرطان مري، التهاب حاد معده و سرطان آن، التهاب لوزالمعده، تأثير مستقيم بر كبد و ايجاد اختلال در جذب مواد غذايي در روده ها، از جمله آثار زيانبار ديگري در بخشي گوارشي بدن است.
با طلوع خورشيد عالمتاب اسلام بر پهندشت جوامع بشري بسياري از عادات و روش هاي زشت و نادرست از عرصه جوامع اسلامي برداشته شد. توصيه هاي قرآن و سنت سرشار از اين تحريم ها و تأكيدهاست كه عمل به آن علاوه بر بهره مندي از اجر معنوي، سامان دهنده مسايل جسمي و روحي بشر نيز مي باشد.
يكي از اين عادات ناپسند كه از دير باز و قبل از حضور اسلام در شبه جزيره عربستان رايج بود شرابخواري و مصرف الكل است. هر چند جوامع به اصطلاح متمدن، امروز نيز در اين بلاي جسم و جان سوز غوطه ور هستند و هر ساله آمارهاي تكان دهنده اي از آثار تخريبي آن در ميان جوامع به گوش مي رسد، ليكن اسلام با توصيه هاي اعجازگونه خود در زماني كه حتي شراب را با نفع و فايده مي ديدند پيروان خويش را از آن نهي كرد و فرمود: «يا ايها الذين ءامنوا لاتقربوا الصلوه و انتم سكري حتي تعلموا ما تقولون؛ اي اهل ايمان در حال مستي به نماز نزديك نشويد تا بدانيد چه مي گوييد.»(نساء/43)
و در آيه اي ديگر، شراب را پليد و از عمل شيطان دانسته و مي فرمايد:
«يا ايها الذين ءامنوا انما الخمر و الميسر و الانصاب والازلام رجس من عمل الشيطان فاجتنبوه لعلكم تفلحون ...؛ اي اهل ايمان، شراب و قمار و بت پرستي و تيرهاي گروبندي، پليد و از عمل شيطان اند پس، از آن ها دوري كنيد تا رستگار شويد...» (مانده/ 90) همگام با اين آيات، روايات معصومين نيز بر شدت زشتي آن اشاره داشته و آن را «ام الخباثت» (1) (ريشه و مادر زشتي ها) دانسته و دائم الخمر را همرديف بت پرست (2) معرفي مي كنند. در روايتي ديگر نوشنده و نوشاننده، خريدار و فروشنده و خلاصه تمامي كساني كه در بساط اين منكر شريك اند را لعنت مي نمايد.»(3)
حال اين سؤال مطرح مي شود كه قرآن كه بعضي از روش هاي اعراب قبل از اسلام را تأييد مي كند و يا بسياري از امور را كه براي جسم و روح ضررهايي دارد در حد مكروه نهي مي كند چگونه است كه چنين تحريم سختي را براي اين مسئله روا مي دارد؟ انسان عصر نزول به يقين مضرات عميق شراب را نمي دانسته و به بركت رشد علم و صنعت، بسياري از اين آثار ناگوار كشف شده است.
ارنست رنان مورخ فرانسوي در اين باره مي نويسد:
«دين اسلام پيروان خويش را از بلاهاي چندي از جمله شراب و خوك و لعاب دهان سگ نجات داده است.»(4)
بنابراين يكي از قوي ترين جنبه هاي اعجاز علمي قرآن تحريم شراب است كه بشر صدها سال از مضرات آن آگاه نبوده است كه اكنون بطور گذرا و در حد اجمال به بخشي از آن ها كه اثبات كننده مدعا باشد اشاره مي كنيم:
شراب عقل را زايل مي كند و آدمي را از حوزه انسانيت خارج مي سازد. در حوزه مسايل اجتماعي، روحيه جرم و جنايت را دامن مي زند و زمينه تصادفات، قتل ها و خودكشي را فراهم مي سازد كه آمارهاي منتشره مؤسسات تحقيقاتي غربي گواه اين مدعا است.(5) زيان هاي اقتصادي كه از سوي مشكلات و دردهاي جسمي حاصل از الكليزم بر فرد و جامعه وارد مي شود بخشي ديگر از آثار الكل است علاوه بر آن، ضررهاي معنوي شرابخواري نيز قابل توجه است. دوري از معنويت و اخلاق انساني كه به از هم گسيختگي بنيان خانواده و روابط عاطفي والدين و فرزندان مي گردد بخشي ديگر از اين مسئله است اما آنچه پزشكان اسلامي و غيراسلامي بر روي آن متمركز شدند آثار زيانبار الكل از نظر علم پزشكي است كه به تفصيل حقايقي را در اين زمينه مطرح كرده اند و ما فهرست وار به آن اشاره مي كنيم.
الكل و شراب بطور شگفت انگيزي بر مغز و اعصاب تأثير مي گذارد و باعث اختلال در كار آن ها و التهاب بخش هاي مختلف آن مي گردد. علاوه بر اعصاب، بيماري هاي گوارشي چندي از قبيل خراش غشاهاي مخاطي دهان و حلق، التهاب مري، سرطان مري، التهاب حاد معده و سرطان آن، التهاب لوزالمعده، تأثير مستقيم بر كبد و ايجاد اختلال در جذب مواد غذايي در روده ها، از جمله آثار زيانبار ديگري در بخشي گوارشي بدن است.
الكل فعاليت هاي جنسي را تحت تأثير قرارمي دهد و اختلال هايي در روند جنسي و اعضاي تناسلي بوجود مي آورد. نقش الكل در ايجاد سرطان نيز از موارد ديگر آثار زيان بار اين پديده شوم است. در تحقيقي كه توسط دكتر «لورمي» به عمل آمده است مشخص گرديده كه 51بيمار از 58بيمار مبتلا به سرطان لوزه، زبان و حنجره از معتادان به الكل بوده اند.(6) شراب همچنين تأثير عميقي بر فرزنداني مي گذارد كه والدين آن ها معتاد بوده اند.
يكي از پزشكان آلمان ثابت كرده كه تأثير الكل تا سه نسل به طور حتمي باقي است به شرط اين كه اين سه نسل الكلي نباشد.(7) آنچه گفته شد فقط بخشي از آثار زيانبار كشف شده الكل و نشان دهنده اعجاز حكم كوتاه قرآن در تحريم شراب است.
1-مستدرك الوسايل، ج1، ص .139
2-بحارالانوار، ج 65، ص .164
3-نهج الفصاحه، ص 627، حديث .2229
4- فلسفه احكام، ص156؛ اسلام پزشك بي دارو، ص46، پژوهشي در اعجاز علمي قرآن، ص.335
5- بخشي از اين آمارها را مي توان در كتاب پژوهشي در اعجاز علمي قرآن، ص335 ملاحظه كرد.
6- طب در قرآن، دكتر عبدالحميد دياب، دكتر احمد قرقوز، ترجمه علي چراغي، ص41-.158
7- اسلام پزشك بي دارو، ص44، نقل از علوم جنايي، ص863، پژوهشي در اعجاز علمي قرآن، ص.346